Карантин став особистим випробуванням для кожного українця. Частина людей мали змогу піти в онлайн і організувати собі робоче місце вдома.
Натомість інші були змушені погодитися на скорочений робочий день, а то й узагалі — звільнення чи закриття власної справи.
Відтак проблема безробіття в нашій країні своєї актуальності не втратила, як і потреба українців у фінансовій підтримці від держави на період пошуку нової роботи.
Тож на які виплати по безробіттю можна розраховувати, від чого вони залежать і коли їх починають скорочувати, розповідаємо разом із Державним центром зайнятості.
Від чого залежить розмір допомоги по безробіттю?
Розмір виплати допомоги по безробіттю залежить від:
- страхового (трудового) стажу;
- підстави припинення трудових відносин;
- розміру заробітної плати, отримуваної працівником перед звільненням.
Залежно від тривалості страхового стажу безробітний отримає допомогу, якщо:
- його стаж до 2 років — 50%;
- від 2 до 6 років — 55%;
- від 6 до 10 років — 60%;
- понад 10 років — 70%.
Максимальний розмір виплат з безробіття прив’язаний до прожиткового мінімуму. Тобто, якщо він зростає — максимальна допомога з безробіття теж збільшується.
Проте розмір такої виплати не може перевищувати чотири прожиткові мінімуми для працездатних осіб — 10 736 грн (2684 грн (прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 грудня 2022 р.) x 4).
Натомість мінімальна допомога з безробіття не залежить від прожиткового мінімуму. Це фіксована сума, яка становить 650 грн, а на період карантину (та впродовж 30 днів після його завершення) — 1000 грн.
Її виплачують українцям:
- які протягом останніх 12 місяців відпрацювали менше ніж 6 місяців;
- внутрішньо переміщеним особам, які не можуть документально підтвердити періоди роботи;
- молоді, яка після навчання у закладах середньої/вищої освіти або звільнення зі строкової військової служби вперше шукає роботу.
Утім, якщо впродовж 12 місяців до звільнення людина відпрацювала не менше ніж 6 місяців, розмір її допомоги становить 1,8 тис. грн.
Куди звертатися за допомогою
Допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості, у яких безробітний перебуває на обліку, і виплачується через банківські установи.
Які документи необхідно мати, щоб стати на облік Центру зайнятості
Для реєстрації у Центрі зайнятості (біржі праці) подаються такі документи:
- паспорт або тимчасове посвідчення громадянина України;
- ідентифікаційний код;
- трудова книжка (ЦП договір чи інший документ, що може підтвердити період зайнятості);
- військовий квиток (у разі необхідності);
- диплом або інший документ про освіту (у разі необхідності);
- довідка з останнього місця роботи про розмір заробітної плати (подається у разі, якщо страховий стаж за останні 12 місяців становить не менше ніж 6 місяців).