U-News » Авто-мото » Зростання цін на товари та іномарки. Що значить повернення податків на імпорт
Всі новини

Зростання цін на товари та іномарки. Що значить повернення податків на імпорт

Ввізні мита і ПДВ на імпорт, які влада скасувала на початку війни, повертаються вже з 1 липня. 21 червня Верховна Рада прийняла відповідний урядовий проект №7418 відразу в двох читаннях і в цілому.

Основним каменем спотикання стало питання нульового розмитнення авто, під яке в країну вже завезли близько 160 тисяч іномарок. Проект №7418 розмитнення під нуль скасовує (за винятком авто для ЗСУ). 

З приводу повернення мит на імпорт бізнес-спільнота вже розкололася на два табори. Одні вважають, що рішення правильне.

"Влада виправляє помилку, яку допустила на початку війни. ПДВ на імпорт бюджетоутворюючий. За три місяці скарбниця втратила близько 100 мільярдів. При цьому цінники на імпортні товари менше все одно не стали", - говорить економіст Олексій Кущ.

Глава концерну "Ярослав" Олександр Борсук, навпаки, вважає, що рішення про повернення мит на імпорт правильне.

"По-іншому ні країна, ні бізнес не виживуть", - сказав він.

При цьому відразу ж виникає питання, хто заплатить 20% ПДВ і ввізне мито (а це ще в середньому від 5% до 15%).

"Зрозуміло, що зверху 20% хтось повинен платити, і це хтось - споживачі. Плюс втрачаються вигоди переходу на оподаткування під 2%, які влада запропонувала бізнесу на початку війни", - зазначає глава Консалтингової компанії ADA Group Андрій Тамошюнас.

"Повернуть 7% ПДВ на ліки, і тоді вони з урахуванням інфляції подорожчають на 18%", - додав керівник "Агентства медичного маркетингу" Юрій Чертков.

Що стосується розмитнення авто, то Кабмін вже пропрацював альтернативу: запропонував законопроект з новою формулою, за якою оформлення іномарок буде дешевше, ніж за колишньою драконівською схемою (правда, не для всіх авто), але, зрозуміло, що все одно не під 0%.

Розбиралися, що зміниться після повернення мит і ПДВ на імпорт і як це позначиться на цінниках.

Чому повернули мита?
У пояснювальній записці до законопроекту 7418 говориться, що аналіз даних митної статистики показав: багато товарів, які з початку війни завозили без податків і мит, "не є предметами першої необхідності і забезпечують безперебійну роботу економіки". Водночас такі товари завжди входили до переліку бюджетоутворюючих. Автори проекту наводять як приклад, зокрема, автомобілі та мобільний телефони.

Кабмін посилається на наступну статистику щодо пільгового митного оформлення: пільги на авто склали понад 13 мільярдів гривень, мобільні телефони - понад 270 мільйонів, одягу та взуття - понад 850 мільйонів.

"При цьому без сплати митних платежів оформляють автомобілі преміум-класу вартістю понад мільйон гривень", - йдеться в пояснювальній записці.

Через скасування податків на імпорт в неконкурентних умовах опинилися вітчизняні виробники. Ярослав Железняк зазначив, що про повернення податків на імпорт нібито просив бізнес.

Що пропонує проект № 7418? Головне-повернення оподаткування, яке було скасовано законом №2142 про пільги на час воєнного стану. Повернути податки пропонується для наступних категорій товарів:

Ті, що завозяться платниками єдиного податку першої, другої і третьої групи (на них бюджет втрачає близько 3 мільярдів гривень ПДВ і ввізного мита). Відзначимо, що для бізнесу, який не переходив на податок в пільгові 2% від обороту нічого не змінюється - він, як і раніше, платить ПДВ. 
Для підприємств, які не сплачують ввізне мито (щомісячні втрати бюджету зараз - близько 0,5 мільярдів гривень).
Для транспортних засобів, які ввозять громадяни (втрати бюджету - близько 13 мільярдів).
Перераховані нові старі податки дозволять поповнювати бюджет мінімум на 3,5 мільярдів гривень на місяць, підрахували в Кабміні. Втрати від скасування ПДВ і ввізного мита, за оцінками Олексія Куща, за три місяці склали близько 100 мільярдів гривень.

Відзначимо, що повернення всіх мит не стосується автомобільного палива. На нього, як і раніше, діятиме знижений ПДВ (7%) і нульовий акциз.

У підсумкову версію законопроекту додали також пункт про так звані дзеркальні пільги. На ньому наполіг профільний комітет. Згідно з цією поправкою, Кабмін може надавати пільги (тобто скасовувати або знижувати ввізне мито, встановлювати пільгові тарифні квоти) на імпорт з держав, які підуть на такі ж кроки щодо наших товарів (скажімо, ця норма може поширитися на товари з Європи або Великобританії). Але для цього потрібне окреме рішення уряду.

Плюс ця пільга не торкнеться ПДВ - тільки ввізних мит.

Олексій Кущ цю поправку критикує.

"Ні про які дзеркальні пільги зараз не може бути й мови - імпорт до нас заїжджає залізницею, його обсяги досить великі. А основний експорт з України зупинений, так як заблоковані порти. Тобто ніякого паритету в імпорті та експорті немає. Плюс право Кабміну одноосібно вирішувати, кому мита зняти, а кому - ні, відкриває широкі можливості для корупції", - говорить експерт.

Наповнення бюджету або повернення в олігархічну економіку
В цілому, на думку Куща, повернення мит і ПДВ на імпорт - правильне рішення.

"У теорії ПДВ-це податок на споживання, і платить його кінцевий покупець. Але в Україні продовжують працювати схеми по відходу від ПДВ (різного роду податкові скручування, так звані пересорт, оптимізація ПДВ тощо), тобто підприємства-платники податку на додану вартість часто сприймають його як джерело доходу, а не як додаткові витрати. У той же час тим, хто перейшов на податок 2% від обороту ПДВ "пробачили". Тобто частина бізнесу його не платить, частина пускає за схемами. У підсумку йдуть колосальні бюджетні втрати-близько 30 мільярдів на місяць. При цьому на ціни скасування ПДВ особливо не вплинуло. На тлі ажіотажу і дефіциту продукції бізнес виставляє ті цінники, які ринок готовий платити. І вони будуть підвищуватися на тлі глобальної інфляції і подорожчання логістики, незалежно від наявності ПДВ. Образно кажучи, якщо гречку купують по 100 гривень, а по 120 вже не візьмуть, то в магазинах вона буде по 100. Висока маржа дозволить бізнесу" не помітити" повернення податку на додану вартість", - зазначив Кущ.

У той же час, на його думку, держава отримає додатковий фінансовий ресурс.

"Наприклад, в карантин, коли половина бізнесу теж не працювала, як і зараз, ПДВ на імпорт був, і він наповнював бюджет, підтримуючи економіку", - говорить експерт.

З цим згодні і представники вітчизняного бізнесу. За словами Олександра борсука, якби ПДВ і мита на імпорт не повернули, українські виробники просто не вижили б.

"При зниженні виробництва і подорожчанні логістики ростуть ціни. Ми стаємо просто неконкурентноздатними на тлі імпорту без податків", - пояснив Борсук.

Андрій Тамошюнас, навпаки, вважає, що повернення мит на імпорт не на часі.

"Війна ще не закінчилася, бізнес тільки підлаштовується під реалії воєнного часу. У підсумку хто повинен буде платити "зайві" 20% ПДВ? Зрозуміло, що бізнес або споживачі. Плюс незрозуміло тоді, в чому вигода переходу на податок в 2% від обороту, якщо все одно доведеться платити ПДВ і ввізне мито", - дивується він.

"Повернувши з 1 липня мита і ПДВ на імпортні товари, депутати в черговий раз погіршили життя українцям. Я не можу зрозуміти, чому українців позбавляють права купувати дешеві і якісні товари? Напевно, вони мало постраждали від орків, потрібно подщипать ще трохи?

Хочу нагадати, що в рейтингу простоти ведення бізнесу в розділі "Міжнародна торгівля" ми до війни займали 74-е місце в світі. Можливо, хтось не знає, але ми маємо надзвичайно заплутану систему нарахування мит. По-перше, 110 видів митних ставок. Наприклад, у Грузії було лише три ставки: 0, 5 та 12%. До речі, через це стала непотрібною така професія, як митний брокер.

По-друге, мита можуть нараховуватися від вартості товару, від кількості або ваги. Є такі екзотичні мита, як ставки на племінних ослів і звичайних ослів. І це різні ставки. Це означає, що розплутати цей жах може хіба що досвідчений брокер. І, звичайно, корупція.

Ми повинні зрозуміти, що зараз Міжнародна торгівля - це порятунок нашої економіки. І час проходження машин через кордон має критичне значення. Повернення ПДВ і мит на імпорт перетворює цю проблему в катастрофу.

Зараз середній час перетину кордону вантажним транспортом становить 48 годин. Це проблема національного масштабу. Повернення ПДВ і мит на імпортні товари перетворять цю проблему в катастрофу", - написав на своїй сторінці у Фейсбуці співвласник "Нової Пошти" Володимир Поперешнюк.

Що буде з цінами
Що стосується цін, то вплив ПДВ і мит на них експерти теж оцінюють неоднозначно. Скажімо, за словами Юрія Черткова, ПДВ на ліки додасть зайві 7% до ціни. У підсумку медикаменти з урахуванням інфляції подорожчають на 18%.

"Розраховують на імпортозаміщення, але в підсумку це може призвести до дефіциту і підвищення цін навіть на вітчизняні препарати, так як конкуренція знизиться", - вважає він.

Олексій Кущ каже, що більшого зростання цін, ніж іде зараз, не буде.

"Йде глобальне зростання цін через інфляцію і подорожчання логістичних ланцюжків. Бізнес вже намацав цінове дно на ринку. І навряд чи подорожчання буде ще більшим, якщо повернуть ПДВ і мита - податки нівелюють імпортери зі свого супер-прибутку", - вважає він.

Плюс багато товарів зараз в списку критичного імпорту, під який постачальники отримують долар за вигідним курсом. Тому ключова продукція навряд чи злетить в ціні, вважають експерти. Але ось "розкіш" - мобільні телефони, побутова техніка, одяг і взуття-може подорожчати на 10-15%.

Скасування нульового розмитнення і нова формула
Що стосується розмитнення авто, то з 1 липня завезти іномарку під 0% вже не вийде. Доведеться платити за колишньою складною формулою, в якій податки часто перевищували вартість машини. Але, правда, до того часу Рада може прийняти новий законопроект від Кабміну, який спростить розмитнення.

Читай U-News в Google News
Читають Коментують
Стало известно, где сейчас живет 48-летний Олег Винник и Таюне
36 179
Александра Лукашенко высмеяли за деревянные танки на границе с Украиной
21 312
"Росіяни нападають, в атаку": в ЗСУ показали, як готують новітню "біозброю" проти окупантів
20 191
Корова на батуте стала новой звездой Сети
15 902
Звезды "Квартала 95" потроллили жену оккупанта, муж которой выжил и оставил ее без денег
12 071
Дженнифер Лопес надела костюм двадцатилетней давности и не смогла скрыть фигуру
11 773
Пасажирку літака звинуватили в кримінальній поведінці через вбрання
11 089
Ну очень смешные кошачьи фотографии
10 735
Сеть покорила новая оптическая иллюзия с зебрами
10 544
У РФ випускають “православну” колу з Богородицею
10 216
Парень оконфузился, делая девушке предложение 
9 663
Британец сделал 18 операций, чтобы стать похожим на корейского певца, и это еще не конец: фото
9 651
Собака стащила вставную челюсть хозяина и стала звездой Сети
9 503
В Украину придет затяжная жара до +35-ти: как долго она продлится
0
Чудо-дієти не допоможуть: дієтолог розповіла, як харчуватися жінкам 40+
0
Астролог Дмитро Уранус назвав найнебезпечніші міста на найближчий час
0
У Нацбанку назвали передумови для повернення курсу гривні у вільне плавання
0
НАТО рекордно збільшить контингент на сході
0
В Украине изменили список автомобилей, облагаемых налогом: кого заставят заплатить
0
Лукашенко заявил, что Минск станет столицей США
0
Що робити, якщо суп вийшов занадто жирним
0
Оля Полякова висловилася про заборону російської музики
0
Даша Астафьева впечатлила образом усердного танцора ради новой роли
0
У Кабміні вирішили проблему із виплатою пенсій одній з категорій переселенців
0
Джонсон і Макрон вважають, що є можливість переламати хід війни в Україні
0
"Лучший показатель - мурашки": Снежана Бабкина показала, как муж довел ее до наивысшей степени удовольствия
0
Окна будут такими чистыми, будто их нет: французский способ мытья стекол

Говорят, что французы любят все натуральное, в том числе и ...

Астрологи назвали найбільших безвідповідальних знаків Зодіаку

На жаль, деякі люди так і залишаються у своєму мисленні ...

10 признаков того, что этот мужчина вас разрушает и тратит вашу жизнь

Бывает, что женщины несчастны в отношениях из-за мужчины, ...