Станом на середину листопада ціна кави на біржі злетіла до максимальної за останні 10 років позначки. Причинами ринок назвав небувалі заморозки на кавових плантаціях у Бразилії, а також логістика, що багаторазово подорожчала.
Як повідомляє agronews.ua, незважаючи на наявність достатнього обсягу зібраного цього року врожаю, експерти прогнозують, що у ціні кава особливо не впаде.
“У зв’язку з дефіцитом бразильської кави виник ажіотаж на каву інших країн-виробників, і весь ринок пішов у зріст”, – коментує директор компанії Foundation Cofee Roasters Тимур Козонов.
Також, за словами експерта, за 2020-2021 роки помітно зросла і вартість міжнародної доставки: якщо раніше ціна за контейнер становила $2000, то зараз $18000. Це призводить до сильного подорожчання продукту поверх біржової ціни, що злетіла.
Він не заперечує, що заморозки у Бразилії, яка є найбільшим постачальником кави у світі, справді могли виступити поштовхом до такого зростання. Проте цьогорічний урожай був зібраний, і він більший за середній, тому кліматична ситуація в регіоні якщо й зіпсує плоди, то вже, швидше за все, наступного року.
Однак ціна, за його прогнозами, навряд чи сильно відкотиться. Оскільки саме біржа є індексом між попитом та пропозицією. І поки є попит – ціна триматиметься.
Питання залишається до біржі, адже хоча на ринку і є достатня кількість альтернативних Бразилії країн-виробників кави, але ціни на торгах досі не падають. Деякі експерти впевнені, що такий стрибок викликаний спекуляціями, однак жодних конкретних доказів у них немає.
За словами директора Foundation Cofee Roasters, ціни на біржі зростають приблизно з червня, підвищення цін на смажену каву пішло з вересня-жовтня, отже, “чашка” у роздробі дорожчатиме в листопаді-січні. Виросте ціна незначно, але підстебнути її можуть газ, вода, електрика, стаканчики, цукор, продукти та ін, що постійно дорожчають.
“Зелена кава виросла більш ніж у два рази, але в собівартість обсмаженого включені також зарплати, податки, амортизація, комунальні витрати, прибуток тощо. Тобто обсмажена кава подорожчає на 15-30%. Так само справи і з чашкою – у кав’ярні ви платите не тільки за каву, а й за дизайн, сервіс, податки, оренду, прибуток ресторатора тощо, тому ціна чашки, через подорожчання саме кави, зросте не сильно», – резюмував Козонов.