Духмяні бургери, шаурма, пухкі хот-доги й хрусткі нагетси – це, безперечно, смачно, та водночас є справжньою холестериновою бомбою. А тепер уявіть той самий сет, але без продуктів тваринного походження. Замість яловичої котлети – соковита суміш з нута, буряка та спецій, натомість жирного соусу – ніжний крем з авокадо й кеш’ю, а взамін курячого філе в клярі – шматочки тофу у хрусткому золотавому паніруванні. На смак ці страви не поступаються звичним фастфудним радощам. Проте після трапези немає відчуття важкості у шлунку й бажання випити відро газованої води.
То що ж таке веганський фастфуд насправді? Глум над смаком, нішевий тренд чи революція в українському харчуванні, традиційно орієнтованому на м’ясо та субпродукти? Про це ми запитали засновника й СЕО бренду MAMA VEGAN Дмитра Степаненка.
Коли його продукція вперше з’явилася в Києві у грудні 2020 року, це стало дійсно проривом: до того часу рослинна їжа була популярною серед невеликої групи прихильників ЗСЖ, але Степаненко буквально змінив хід історії: звичні бургери, хот-доги, пельмені й нагетси у його виконанні заграли в абсолютно новій інтерпретації, зберігаючи при цьому дивовижно насичений смак.
– Дмитре, ваш бренд одразу привернув увагу, бо в асортименті запропонував фастфуд і класичні українські напівфабрикати, але повністю в рослинному виконанні? У чому ж різниця? Чи ви просто копіюєте м’ясний смак? Повертаєте звичні продукти “у профіль”, так би мовити.
– У жодному разі! В меню “MAMA VEGAN” і натяку немає на імітацію м’яса! Ми виробляємо самостійний повноцінний продукт із власним унікальним реноме. Так, ми зберегли звичний українцям формат фастфуду й напівфабрикатів, але наповнили його новим змістом.
Рослинні продукти у грамотній комбінації та пропорціях створюють смак, що працює на себе. Тому людина, яка вперше куштує наш веганський фастфуд, одразу розуміє: це не заміна чи репліка м’яса, а цілком новий гастрономічний досвід. Це і є головна різниця.
– Які напівфабрикати пропонує “MAMA VEGAN”?
– Котлетки, нагетси, пельмені, соуси, сирники, салати, десерти. Усе, що можна завантажити в морозильник і потім швидко приготувати, піддаючи мінімальній термічній обробці. Це зручно для тих, хто хоче харчуватися правильно, але не завжди встигає готувати.
Взагалі, на мою думку, напівфабрикати є наступним кроком до масовості після фастфуду. Коли кожна людина дорогою з роботи вільно купує набір перевірених веганських напівфабрикатів, щоб швидко приготувати їх удома, стереотип “веганство – це складно” зникає.
– А ви самі як стали веганом?
– О, це доволі банальна історія. До 25 років я був завзятим м’ясоїдом, займався дзюдо, брав участь у змаганнях. Зрозуміло, що при цьому багато їв і так добре, що важив 135 кг (сміється). У певний момент почалися серйозні проблеми зі здоров’ям, і лікарі порадили мені деякий час утриматися від їжі тваринного походження.
Я дослухався, кілька місяців їв лише фрукти й овочі, а після покращення стану повернувся до звичного м’ясного раціону. І мене накрило. Й настільки, що “швидка” буквально чергувала біля дому – так часто її викликали.
Зрештою мене госпіталізували, і друг, який приїхав мене провідати, розповів, що перейшов на веганство й інтервальне голодування, чим не просто підправив здоров’я, а позбувся всіх своїх хронічних болячок.
Оскільки мені було що втрачати, я вирішив спробувати. За деякий час, побачивши результат, до мене приєдналася дружина, а потім і дитина, яку ми, до речі, годували збалансованим меню з м’яса, овочів, яєць, пробіотиків тощо. Перехід до веганства у сина був абсолютно свідомим, ми з дружиною не опиралися цьому, адже на собі відчули ефект.
– Ідея MAMA VEGAN виникла з бажання розповісти іншим людям про те, як можна стати здоровим?
– Загалом так, але ми не нав’язуємо своєї думки, а просто пропонуємо спробувати нове життя на смак (усміхається). І не дивуємося, коли люди щось купують на пробу, а потім повертаються й кажуть: знаєш, а я не відчував втоми після твоєї їжі.
Я знаю з власного досвіду й бачу по інших людях, як рослинне харчування допомагає бути енергійнішими й жити без відчуття провини за те, що вони з’їли. Раніше багато хто скептично посміхався: “Кому потрібен твій бургер без м’яса?”, а сьогодні навпаки: до нас приходять ресторатори, обговорюють франшизи, кличуть на спільні проєкти, великі супермаркети додають до асортименту рослинні позиції, бо розуміють – це не мода, а нова реальність і запрошують до співпраці.
– Отже, майбутнє в сегмента веганфуду в Україні є?
– Звичайно! Я цілком переконаний: найближчі роки стануть переломними у світогляді щодо харчування. Люди обиратимуть їжу, яка дає, а не забирає енергію. І тут саме наш формат дуже виграє.
– Очевидно, питання: веганство – цілковита нісенітниця чи революція – тепер неактуальне.
– Веганська революція вже відбулася (сміється). Незабаром усвідомлений підхід до здоров’я через харчування стане основою життя кожного українця. У мене немає сумніву!