Питання про необхідність прогріву двигуна перед поїздкою викликає жваві суперечки серед автолюбителів і професіоналів.
Автомобільні інженери і виробники пропонують різні точки зору, ґрунтуючись на технічних особливостях сучасних двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ). Експерти видання “РБК-Україна” пропонують розібратися, що рекомендують фахівці і які наслідки можуть бути від відмови від прогріву двигуна.
ДВЗ функціонує ефективно при досягненні певної робочої температури, яка зазвичай становить не менше 80 градусів Цельсія, а часто перевищує 100 градусів. У минулому прогрів двигуна до такої температури на холостому ходу займав значний час – від 15 до 30 хвилин. Це призводило до втрати часу і палива, що робило питання прогріву двигуна актуальним для водіїв.
Сучасні технології та рекомендації автовиробників
Більшість сучасних автовиробників не рекомендують тривале прогрівання двигуна перед початком руху, особливо в умовах помірного клімату. Це пов’язано з упровадженням нових технологій, таких як електронне керування впорскуванням пального та системами запалювання, а також конструктивні заходи, спрямовані на прискорення прогрівання двигуна.
Ці технологічні рішення дають змогу досягти необхідної робочої температури набагато швидше. Каталізатори, встановлені максимально близько до камер згоряння, і додаткові порції палива для швидкого прогріву циліндрів сприяють скороченню часу на прогрівання і зниженню шкідливих викидів.
Проте в умовах сильного морозу автовиробники все ж рекомендують короткочасне прогрівання двигуна – зазвичай протягом однієї-двох хвилин.
Думка інженерів
Інженери наголошують, що в холодному двигуні першою прогрівається камера згоряння і головка блоку циліндрів – зони, де потрібна робоча температура для ефективного згоряння палива. Це означає, що для зниження витрати пального та зменшення зносу двигуна достатньо прогріти лише ці частини, а не весь двигун.
Процес прогріву циліндрів можна прискорити, збільшивши кількість спалюваного пального – або за допомогою високих обертів на холостому ходу, або почавши рух на автомобілі, уникаючи високих або занадто низьких обертів та їхньої частої зміни.
Практика водіїв
Більшість українських водіїв не приділяють особливої уваги екології, їх більше турбує економія часу і палива. Часто вони вважають за краще відразу після запуску двигуна починати рух, не приділяючи часу на прогрів на місці. Загроза скорочення ресурсу двигуна також рідко зупиняє водіїв, особливо якщо вони планують зміну автомобіля через рік-два.
Особливості дизельних двигунів
Власники дизельних автомобілів часто стверджують, що їхні двигуни потребують тривалого прогрівання на холостому ходу в холодну пору року. Однак сучасні дизельні двигуни настільки ефективні, що тривала робота на холостому ходу може завдати шкоди системам нейтралізації вихлопних газів, наприклад, сажовим фільтрам (DPF), які швидше забиваються за таких умов.