Кожен українець, якому зараз понад 40 років, чудово пам'ятає, що саме він вивчав у школі, якою була система оцінювання знань і на якому рівні педагоги читали той чи інший предмет. Дивно, але деякі шкільні предмети зовсім зникли з програми - дізнайтеся, які саме.
Шкільні предмети в СРСР, яких зараз немає
Деякі дисципліни, схвалені Міністерством освіти в епоху Радянського Союзу, безповоротно загублені та забуті. У сучасності шкільні предмети в Україні зовсім інші, навіть програма складена інакше. Пропонуємо вам дізнатися вперше (або згадати), чого вчили в радянських школах.
Каліграфія
Шкільна освіта в СРСР була спрямована на розвиток розумових процесів дитини та її навичок, та й технологій таких не було, тому писати від руки вважалося справою цілком природною. Звідси і необхідний для будь-якого радянського школяра предмет - каліграфія або чистописання. Наприклад, до кінця 60-х років у школах взагалі писали пером і чорнилом, а з появою кулькової ручки процес помітно спростився. Наголос почали робити не на красиві літери, а на швидкість викладу інформації в письмовому вигляді.
Початкова військова підготовка
Після закінчення війни радянських громадян із самого дитинства вчили поводитися зі зброєю, особливо до цього спонукала холодна війна. У межах дисципліни діти отримували інструктаж щодо дій під час газової атаки, поводження з протигазом, навчалися збирання та розбирання навчального автомата, а також метання гранат. Після розпаду СРСР предмет було вилучено зі шкільної програми, лише деякі його складові перейшли до програми ОБЖ, однак практики майже не було - здебільшого знання були теоретичними. Зараз НВП можна зустріти далеко не в кожній школі.
Етика
Шкільна освіта в СРСР була спрямована також на створення міцного "осередку суспільства", тобто сім'ї, і заради цієї мети дітям читали етику. Педагоги пояснювали, як побудувати сім'ю, як правильно поводитися, спілкуватися з ровесниками і дорослими, вести домашнє господарство. Ба більше - з самого раннього віку дітей навчали правилам поведінки за столом, нюансам користування столовими приборами, видам сервірування і тому, як правильно їсти ті чи інші страви. Предмет зник із програми в 90-ті роки, коли почався помітний дефіцит викладачів етики. Через деякий час, те, що обговорювалося на уроках забутої дисципліни, стали вивчати в рамках інших предметів - економіки, природознавства або суспільствознавства. У сучасності етику, як предмет, читають, але не скрізь і не завжди - залежно від школи предмет може бути відсутнім або факультативним.
Креслення
Цей предмет був одним із найцікавіших для радянських школярів, адже після перемоги у війні СРСР активно відбудовував свої володіння, відновлюючи роботу заводів, шкіл, підприємств, споруджуючи житлові будинки та лікарні. Загалом, усе те, що було зруйновано гітлерівською армією, виправляли саме радянські люди. Усі розуміли, що зробити це неможливо без знань у галузі інженерії та архітектури, тому будь-який школяр міг і повинен був осягнути ази цих професій. Зараз цей предмет вивчають тільки в профільних ВНЗ, тому що багато креслень можна зробити за допомогою спеціальних комп'ютерних програм.
Астрономія
Незважаючи на те що астрономію почали вивчати ще за Петра I, політ Юрія Гагаріна в космос в епоху СРСР став знаковою подією для всієї країни. Свій внесок внесли і космічні перегони Америки та Радянського Союзу, тож кожен школяр вивчав роль астрономії в розвитку науки, нюанси роботи техніки, яка використовується в космосі, а також види небесних об'єктів і будову сонячної системи.
Астрономія, як шкільний предмет, залишилася і після розпаду СРСР, але програма частіше складалася з теоретичних, ніж практичних знань. У Радянському Союзі діти могли на практиці перевірити інформацію, яку отримали - з початку 90-х років таких можливостей ставало дедалі менше. Зараз астрономія, найчастіше, не вивчається як окремий предмет, а є частиною шкільного курсу з фізики.