Що буде, якщо в систему охолодження залити воду? Чи можна це робити і якщо так, то в яких випадках?
Система охолодження, радіатор, антифриз — усі ці терміни напевно знайомі кожному автомобілісту. Як і той факт, що без ефективного охолодження сучасний ДВЗ обійтися не може. А чи можна використовувати для цього воду?
Справді, воду в ролі охолоджувальної рідини застосовували на зорі автомобілебудування, а в системи охолодження деяких невибагливих двигунів воду продовжували заливати ще дуже довгий час. По-перше, це дешево, по-друге, доступно. Але ще сто років тому інженери зрозуміли, що вода як охолоджувач — засіб неефективний та не всесезонний, і почали працювати над чимось новим. Так з’явилися спеціальні охолоджувальні рідини, названі за свою здатність не замерзати за низьких температур антифризами.
Антифриз — це спеціальна суміш води, етиленгліколю (або пропіленгліколю) і комплексу спеціальних присадок (антикорозійних, антипінних, колірних тощо).
Чотири відмінності антифризу від води
- антифриз не замерзає за низьких температур.
- має вищу за воду температуру кипіння
- змащує “помпу”
- має антикорозійні властивості і захищає систему охолодження.
Тобто антифриз універсальніший і ефективніший за воду. Тому вже багато десятиліть в автомобілях двигуни розраховані на використання в системах охолодження антифризу. Ба більше, сучасні антифризи бувають кількох типів (G11, G12, G12+ і G13) і заливати слід саме рекомендований виробником.
А що буде, якщо в систему охолодження залити воду? Миттєвої реакції двигуна на це не відбудеться. Тобто він заведеться, працюватиме і, можливо, навіть зможе проїздити так деякий час. Але в такому разі і система охолодження, і сам силовий агрегат наражаються на ризик.
Чотири ризика води в системі охолодження
- вода почне кипіти вже за 100 градусів, що загрожує розривом патрубків, витоками і поломками розширювального бачка;
- від контакту з водою почнуть іржавіти металеві деталі системи охолодження, а ще в ній з’явиться характерний наліт від накипу;
- в мороз вода перетвориться на лід, розшириться та розірве радіатор, і навіть може розколоти блок циліндрів;
- якщо в системі суміш води та антифризу, то в мороз в ній можуть утворитись кристали льоду. Вони можуть серйозно пошкодити технічну начинку підкапотного простору.
Тому використовувати воду в системі охолодження сучасних двигунів замість антифризу не можна!
Однак у кожному правилі є свої винятки. Є вони і тут. Від поломок не застрахований жоден автомобіль, вийти з ладу може і система охолодження. Навіть банальний витік антифризу може завдати чимало клопоту. Тому, якщо ви помітили, що рівень ОР серйозно впав, то в такому разі долити воду, щоб доїхати до СТО, можна. Краще дистильовану (продається на АЗС, в будівельних, а іноді і в звичайних супермаркетах), але в екстреній ситуації можна і звичайну. Це в будь-якому разі краще, ніж їхати взагалі з “порожньою” системою охолодження. Ну а після усунення поломки буде правильним промити всю систему і залити ОР відповідно до рекомендацій виробника.