Досі є думка, що всі технічні рідини розливаються з однієї бочки, тому можна купувати те, що коштує дешевше, але це не так.
Візьмемо для прикладу охолоджувальну рідину, яку нерідко називають антифризом. Багато автомобілістів купують непридатні антифризи для системи охолодження зовсім не від жадібності. Біда в тому, що на прилавку всі ці рідини виглядають цілком пристойно, та й цінники зазвичай дуже схожі, пише Автосвіт.
Різниця ж у вартості зазвичай залежить від конкретного продавця, а не від вмісту. Втім, поганий або просто невідповідний вашому автомобілю антифриз може не просто нашкодити, а й призвести до великих проблем.
Займання
Коли замість дорогого етиленгліколю виробник використовує дешеві гліцерин і метанол, охолоджувальна рідина стає легкозаймистою.
Як відомо, температура кипіння метанолу – лише 64 градуси. Небезпека полягає не тільки в тому, що така рідина, спалахнувши, випадково потрапить, наприклад, на розжарений колектор. Сценарій може бути гіршим.
Подумки заглянемо всередину двигуна. Поршні носяться вгору-вниз, обертається колінчастий вал… Подібна «гімнастика» неминуче викликає коливання стінок циліндрів: гільзи починають вібрувати. Охолоджувальна рідина при цьому відчуває перепади тиску, періодично закипаючи. При цьому виникають повітряні бульбашки, які періодично лопаються, породжуючи ефект кавітації. І якщо охолоджувальна рідина легкокипляча, то ефект різко посилюється. Бульбашки вибухають, вигризаючи з гільз шматочки металу. Після цього шляхів розвитку два – капремонт або звалище… Аналогічним чином від кавітації страждає крильчатка насоса охолоджувальної рідини.
Мало того, якщо в системі охолодження виникають парові пробки, то охолоджувальна рідина перестає циркулювати – в результаті двигун перегрівається. Після википання метанолу залишається водний розчин гліцерину з температурою кристалізації -20…-12°C, а тому система може замерзнути.
Нагадуємо: нормальна охолоджувальна рідина повинна тримати температуру приблизно +108…+120°C, не закипаючи та не перегріваючись.
Перегрів
Якщо для людини високі температури лазні або сауни вважаються оздоровчими процедурами, то для мотора збільшення температури вище за розрахункову часто стає смертельно небезпечним. У кращому випадку можна зіткнутися зі збільшеною витратою оливи, адже ті деталі, які відповідають за його економію (оливовідбивні ковпачки клапанів і оливознімні кільця поршнів), перегріву не терплять. У гіршому випадку від перегріву може «повести» головку блоку циліндрів – так і до задирів поршнів недалеко. Це загрожує серйозним і дорогим ремонтом.
Переохолодження
Здавалося б, як може змерзнути антифриз, у самій назві якого вказана боротьба з цим явищем – це ж не вода? Проте такі випадки відомі.
Корозія
Корозійний шар на стінках каналів радіатора та двигуна стає утеплювачем, оскільки корозія має теплопровідність у 50 разів меншу ніж метал. Саме тому двигун перестає ділитися теплом і не охолоджується належним чином. В результаті – перегрів.
Якщо ж в охолоджувальній рідині знаходяться частинки іржі або продукти корозії, може засмітитися радіатор, зруйнуватися крильчатка помпи, розгерметизуватися або протікати підшипник помпи та й термостат може заклинити.
Осад
Звучить, здавалося б, не дуже загрозливо, проте непридатні або застарілі присадки, що випадають в осад, починають працювати подібно до абразиву, руйнуючи систему охолодження двигуна зсередини. Внаслідок цього такі присадки не захищають від корозії, а провокують її розвиток.