З січня 2026 року Україна має перестати виробляти власні міцні алкогольні напої під назвами "коньяк", "шампанське", "мадера", "херес", "кальвадос", а також "фету" тощо. Це передбачено положеннями Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.
Згідно з документом, Україна зобов’язалася охороняти понад 3 тисячі географічних назв товарів, що походять з території Євросоюзу. Перехідний період терміном в 10 років для ряду таких товарів завершується наприкінці 2025 року.
Так, "коньяком" тепер називатиметься тільки алкогольний напій з білих сортів винограду, який виробляється виключно в округу міста Коньяк у регіоні Нова Аквітанія у Франції. Відповідно, "шампанське" – це продукт виключно однойменного регіону Франції, усе інше – ігристе вино. Схожа ситуація із рештою позицій у списку. Така практика відповідає положенням міжнародного торговельного права.
Географічна назва вказуватиме на те, що продукт походить з певної місцевості, якою зумовлені його характеристики. Сюди входять особливості грунту, кліматичні умови, певні традиції виробництва тощо. Продукти з таким географічним зазначенням належать до вищої категорії і мають більш високу ціну.
Чи зникне український "коньяк" з полиць одразу
З 1 січня Україна має тільки перестати виробляти продукти з географічним зазначенням – заборони їхнього продажу немає, повідомив в розмові з УНІАН перший віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран.
"Буде поступове закінчення тих торгових партій, які були. З продажу ніхто знімати не буде і переклеювати етикетки теж", – каже Непран.
Фахівець каже, що великі виробники до цього переходу готувалися. Невеликі і середні – рано чи пізно теж змушені будуть це зробити.
"У нас був десятирічний період, навіть європейська спільнота виділяла гроші на підготовку для переходу. Достатньо великі виробники це зробили, особливо ті, хто зацікавлений в експорті в країни ЄС", – коментує експерт.
Ті, хто орієнтовані на внутрішній ринок, ще якийсь період потягне з переходом, вважає експерт.
