Кожен може отримати користь від вивчення іноземних мов.
І це не лише про можливість розмовляти з іноземцями, дивитись фільми в оригіналі чи отримати нову роботу – це ще й хороший спосіб тренувати мозок, розказує Українська Правда.
Людина нарощує свої когнітивні резерви кожного разу, коли говорить іноземною мовою чи вивчає її. В такому випадку мозок здатен розв'язувати проблеми новими нетиповими способами.
"УП.Життя" використала джерела Cambridge University, National Library of Medicine та The Britisch Academy, щоб дізнатися:
- кому важче вчити нові мови;
- як вивчення нової мови впливає на мозок;
- на які навички впливає знання інших мов.
Кому важче вчити нові мови?
Існує критичний або чутливий період для вивчення мови, який починається приблизно у віці 6 місяців і закінчується в період статевого дозрівання. У цей час мозок особливо сприйнятливий до мовних сигналів і має підвищену пластичність для вивчення всього нового.
"На ранніх стадіях розвитку, наприклад, у немовлят, більша частина засвоєння мови відбувається спонтанно, через пасивне слухання. У процесі розвитку у засвоєнні мови беруть участь дві системи навчання: несвідома та свідома пам'ять.
Діти вивчають мову через несвідому систему. Свідома пам'ять інтенсивно розвивається з підліткового віку", – пояснює дослідниця Гентського університету (Бельгія), викладачка Тілбурзького університету (Нідерланди), доктор Елеонора Смолл.
Мозок дорослих менш пристосований до вивчення мови, і саме тому потрібно більше зусиль, щоб засвоїти новий словниковий запас та синтаксис.
"Швидше всього вивчення нової мови стає складнішим приблизно на початку підліткового віку (тобто після 12 років), коли система свідомої пам'яті в мозку починає розвиватися сильніше", – додає доктор Смолл.
Науковиця наголошує: діти перевершують дорослих у здатності несвідомо засвоювати нові мовні правила, тобто без усвідомлення того, що вони вивчають. І навпаки, дорослі перевершують дітей у здатності вчитися під час усвідомленого сприйняття.
Однак вивчення нових мовних правил з повною увагою може призвести до їхнього забування та втручання в попередні знання. Наприклад, дорослі часто схильні перекладати зі своєї рідної мови, коли вивчають нову. Вони намагаються застосувати вже відомі їм мовні правила, які іноді суперечать новим. Це призводить до менш стійкого закріплення нової мови в пам'яті.
"Діти несвідомо застосовують нові мовні правила і використовують щойно засвоєні слова у повсякденному житті – під час уявних ігор або у спілкуванні з однолітками. Іншими словами, вони несвідомо повторюють нову інформацію, що сприяє довготривалому закріпленню в пам'яті", – каже Елеонора Смолл.
Як вивчення нової мови впливає на мозок
Вчені десятиліттями вивчають білінгвів, які з раннього дитинства спілкуються двома мовами. Вони прагнуть зрозуміти, як вільне володіння двома мовами впливає на людину на когнітивному рівні. А з появою технології МРТ дослідники тепер можуть наочно побачити відмінності між одномовним і двомовним мозком.
Мозок кожної людини складається з нейронів, які мають клітинне тіло, та дендритів (відростків цих клітин), які є зв'язками між нейронами. Це так звана сіра речовина мозку.
У двомовних людей цих нейронів і дендритів більше, ніж у людей, які розмовляють лише однією мовою. Це означає, що їхня сіра речовина щільніша.
Білінгвізм також впливає на білу речовину мозку – систему нервових волокон, які з'єднують усі його частки. Ця система координує зв'язок між різними ділянками мозку, допомагаючи йому навчатися і функціонувати.
Вчені виявили, що дорослі, які розмовляють двома мовами, мають підвищену цілісність білої речовини порівняно з тими, які розмовляють лише однією мовою. Дослідники пояснюють, що досвід володіння другою мовою фактично збільшує резерви мозку.
Люди, які вивчають другу мову на більш пізньому етапі життя, також можуть отримати від цього певну користь. Отримання нового досвіду є важливим фактором у формуванні нових зв'язків у мозку та зміцненні наявних. Ці нервові структури підтримуються завдяки регулярній практиці.
Вивчення нової мови поєднує новизну з практикою. Наприклад, люди вивчають нові слова та граматичні конструкції, а також проводять час, повторюючи та розвиваючи свої попередні знання в рамках навчального процесу.
Дослідники пояснюють: поєднання новизни з практикою при вивченні нової мови є таким ефективним тренуванням мозку, яке захищає старших людей від деменції та інших дегенеративних неврологічних станів.
На які навички впливає знання інших мов
Аналіз 20 досліджень, присвячених вивченню мови та її впливу на академічну успішність, показав, що більшість учнів, які вивчають іноземні мови, мають кращі результати з навчальних предметів, ніж учні, які не вивчають другу мову.
Вивчення іноземної також підвищує грамотність учнів, що дає їм перевагу в основних шкільних предметах, таких як математика та природничі науки.
Практика нової мови сприяє розвитку таких навичок:
- Покращення концентрації уваги
Дослідники визначили, що лише один тиждень вивчення нової мови позитивно впливає на рівень пильності та зосередженості. Це покращення зберігається за умови безперервного вивчення мови щонайменше протягом п'яти годин на тиждень.
Дослідження охоплювало учнів віком від 18 до 78 років, і покращення було відзначено в усіх вікових групах. Отже, вивчення нової мови покращує концентрацію уваги незалежно від віку.
- Потужніша пам'ять
Вивчення мови передбачає застосування навичок запам'ятовування (вивчення нових слів і правил) та пригадування (відтворення нової мови під час занять). Тож не дивно, що люди, які регулярно використовують другу мову, мають більш потужну пам'ять.
Дослідження показують, що люди, які регулярно спілкуються другою мовою, мають кращі результати в тестах на пам'ять, ніж люди, які говорять однією мовою. При цьому немає різниці, коли вони вивчили мову – в дитинстві чи в дорослому віці.
Крім того, вивчення мови покращує як короткострокову, так і довгострокову пам'ять,
- Покращуються комунікативні навички
Дослідження показали, що емпатія (розуміння емоційного стану іншої людини у формі співпереживання) є ключовою рисою для успіху у вивченні другої мови.
Говоріння другою мовою може допомогти покращити здатність бачити речі під іншим кутом зору. Своєю чергою, це може позитивно вплинути на комунікативні навички.
Крім того, практика академічних навичок, пов'язаних з вивченням мови (активне слухання), може покращити комунікацію у повсякденному житті.
- Більше креативності
Двомовні діти проявляють більше креативності та гнучкості у розв'язуванні проблем, ніж їхні одномовні однолітки.
Дослідники в різних дослідженнях виявили, що вивчення мови розкриває творчі здібності людини. Це може бути результатом процесів мислення, що відбуваються під час вивчення мови. До них відносяться переклад, перемикання мов і дисципліноване навчання, а також готовність вчитися та адаптуватися.