У психологічній маніпуляції одну людину використовують на користь іншої. Це важлива відмінність від здорової комунікації. Маніпулятори можуть виявити слабкості людини та користуватися цим у своїх цілях. Однак є кілька способів розпізнати маніпулятора і не піддаватися його провокації.
Згідно з інформацією, такі люди мають чотири загальні характеристики:
- Вони знають, як виявити ваші слабкості.
- Якщо маніпулятори їх виявлять, вони використовуватимуть слабкості проти вас.
- Хитрими махінаціями вони переконують вас відмовитися від чогось у собі, щоб служити їхнім інтересам.
- Як тільки маніпулятору вдасться скористатися вами, він чи вона, швидше за все, повторюватиме свої дії багато разів.
Для боротьби з маніпулятором фахівці рекомендують використовувати кілька варіантів.
Пам’ятайте про свої права
Коли ви маєте справу з людиною, яка схильна до маніпуляцій, найважливіше правило – знати свої права і розуміти, коли вони порушуються. Поки ви не шкодите іншим, ви можете постояти за себе. Наприклад, важливо пам’ятати, що у вас є право на поважне ставлення до себе, право на вираження своїх почуттів, бажань і думок, право розставляти власні пріоритети і сказати “ні”, право мати думку, відмінну від інших.
Тримайтеся на відстані
Один із способів виявити маніпулятора – подивитися, як взаємодіє людина з різними людьми та в різних ситуаціях. Деякі маніпулятори схильні до крайнощів. Часто вони дуже ввічливі з однією людиною та грубі з іншою. Коли ви регулярно спостерігаєте таку поведінку, тримайтеся від такої людини на відстані і уникайте спілкування з нею, якщо в цьому немає крайньої необхідності.
Уникайте почуття провини
Метою маніпулятора є пошук і використання ваших слабкостей, тому в якийсь момент ви можете почуватися неадекватним або навіть звинувачувати себе за те, що не піддаєтеся маніпуляції. У таких ситуаціях важливо пам’ятати: вами просто маніпулюють, щоб ви почувалися погано, і щоб ви з більшою ймовірністю відмовилися від своїх прав.
Використовуйте час із користю
Окрім необґрунтованих прохань, маніпулятор часто чекатиме від вас негайної відповіді. У такі моменти замість того, щоб відразу відповідати на запит, подумайте про те, щоб використовувати час на свою користь і дистанціюватися. Ви можете просто сказати: “Я подумаю про це” та спокійно оцінити ситуацію.