Аналітики у сфері повітряного транспорту відзначають сплеск агресії на пасажирських рейсах останніми роками. Так, якщо 2019 року вони фіксували до 400 випадків неналежної поведінки пасажирів у небі, то після 2023 року їхня кількість перевалювала за тисячу щорічно.
Як пише Which? Travel, від початку пандемії коронавірусу значно зросла кількість інцидентів із пияцтвом, насильством і агресивною поведінкою на борту літаків.
Згідно з офіційною статистикою Управління цивільної авіації (CAA), у 2019 році було зафіксовано 390 випадків, коли авіакомпанії повідомляли про "труднощі в контролі над п'яними, агресивними або недисциплінованими пасажирами". До 2023 року це число зросло до 1245 інцидентів, а у 2024 році воно залишалося значно вищим за 1000.
І це при тому, що авіакомпанії зобов'язані інформувати CAA тільки про найсерйозніші інциденти, тобто тоді, коли члени екіпажу зазнають фізичного насильства, рейси доводиться перенаправляти, буйних пасажирів фіксують у кріслах тощо.
Своєю чергою, Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA) повідомляє, що 2024 року на кожні 395 рейсів припадав один інцидент, пов'язаний із буйними пасажирами, порівняно з одним інцидентом на кожні 405 рейсів у 2023 році.
Алкоголь – головний каталізатор агресії на борту літаків
Як розповіли виданню бортпровідники, спільне у більшості інцидентів, пов'язаних з агресивною реакцією на борту, – це алкоголь. При цьому колишня бортпровідниця British Airways зазначила, що кожен член екіпажу, з яким вона коли-небудь працювала, погодився з тим, що заборона на алкоголь була б "простим рішенням" більшості випадків насильства на борту. Водночас вона констатувала, що авіакомпанії та аеропорти по всьому світу отримують занадто великий прибуток від продажу алкоголю, щоб вносити зміни.
Водночас багато авіакомпаній, які публічно заявляють про свою нульову толерантність до буйних пасажирів, продовжують подавати алкоголь у літаках.
Бортпровідники бояться неприємних пасажирів
Туристка Гелен Клівер, яка мала неприємний досвід польоту з буйними пасажирами на Ібіцу, стверджує, що бортпровідники, які працювали на рейсі, продовжили подавати алкоголь галасливій групі, що вже була п'яна, коли піднялася на борт літака, – до того моменту, поки не почалася бійка.
Коли вона запитала бортпровідників: "Чому ви продовжували подавати їм алкоголь, коли вони вже п'яні?", змучена стюардеса відповіла: "Вони можуть поводитися неприємно, якщо ми цього не зробимо".
Саме бортпровідники найчастіше стикаються з агресією або насильством на борту. Під час заворушень екіпажу не дозволяється залишати кабіну пілотів, тому бортпровідники залишаються наодинці з проблемою. Насправді, найчастіше вони мало що можуть зробити.
Згадана раніше колишня бортпровідниця British Airways зазначила, що іноді відчувала себе розчарованою роботою наземного персоналу.
"Незліченну кількість разів вони дозволяли сідати на борт явно п'яним пасажирам, і нам доводилося або висаджувати їх, або, в деяких випадках, бортпровідник вирішував, що вони можуть летіти, якщо ми будемо за ними стежити. Мені було некомфортно тримати їх на борту, коли я спостерігала за їхньою поведінкою під час посадки, знаючи, що вони захочуть випити ще більше під час польоту", – поскаржилася вона.
Суперечки на борту як наслідок сучасно стилю подорожей
Експерти зазначають, що не лише пияцтво призводить до поганої поведінки в літаках. Є переконливі докази того, що сучасний спосіб польотів створює ідеальні умови для агресії на борту.
Багато учасників опитування Which? заявляли про більш дрібні сварки через сидіння, що відкидаються, через пасажирів, які займають надто багато місця, через лікті, що виходять за підлокітники, і через нездатність контролювати дітей.
Частково причина того, чому так багато цих дрібних неприємностей тепер переростають у повномасштабні суперечки, полягає в тому, наскільки більш стресовими і конфліктними стали авіаперельоти. Дослідження інцидентів у Китаї показало, що три фактори підвищують імовірність насильства: тривалі затримки, висока щільність пасажирів біля виходу на посадку і нічні рейси.
Бортпровідники також погодилися, що затримки мають величезний вплив на поведінку пасажирів – деякі з них просто примудрялися випивати в барі набагато довше, ніж планувалося.
Крім того, напругу створюють черги на огляд, труднощі з пошуком місць в аеропорту та їхня переповненість у години пік.
Також конфлікти провокують співробітники авіакомпанії, які витягують пасажирів із черги біля виходу на посадку, щоб оскаржити розмір їхнього багажу. Найчастіше це робиться грубо, оскільки пасажирам загрожують штрафи, а співробітники авіакомпаній отримують премії за упіймання порушників норм багажу.
Ще більш значними є психологічні наслідки спроб втиснутися у дедалі тісніші сидіння. Якщо 1975 року середня відстань між вашим сидінням і сидінням попереду становила близько 86 сантиметрів, то зараз вона зазвичай становить близько 76 сантиметрів. Дослідження американських учених 2015 року "Агресивність у літаку: які чинники впливають на гнів пасажирів?" показало, що коли простір у літаку перетворюється на дедалі цінніший ресурс, є ймовірність того, що люди розлютяться, коли цей ресурс у них відберуть.
Найгірші місяці для агресії на борту літака
Експерти зазначають, що рівень агресії в літаках залежить від місяця та місця подорожі. А тому вони радять обирати спокійніші аеропорти, а також авіакомпанії з більш доброзичливим персоналом і меншою кількістю скасувань або затримок рейсів.
При цьому аналіз видання показує, що уникнення певних місяців може підвищити ймовірність безпроблемної поїздки – особливо якщо ви летите в популярне місце відпочинку, таке як Балеарські острови або іспанське узбережжя.
Згідно зі статистикою CAA, більшість інцидентів трапляється в червні та травні, хоча більше людей подорожують у серпні. Ймовірно, це пов'язано з тим, що червень і травень також є піковим сезоном для парубоцьких і дівочих вечірок.
Найгірший час для польотів – це четвер після обіду, оскільки багато груп беруть вихідний у п'ятницю, щоб провести довгі вихідні, або п'ятниця. CAA також заявила, що ймовірність виникнення проблем вища на шляху на відпочинок, ніж на зворотному рейсі.
Як авіакомпанії борються з буйними пасажирами
У листопаді 2025 року у Франції набув чинності закон, що визначає покарання для пасажирів, які порушують порядок у повітряному просторі Франції. Згідно з ним, тепер буйні мандрівники ризикують отримати штраф до 20 тисяч євро.
Раніше війну проблемним пасажирам оголосив найбільший лоукостер Європи Ryanair. З літа цього року сума штрафу для мандрівників, які порушують порядок, стартує від 500 фунтів стерлінгів.
Зі свого боку гендиректор авіакомпанії Майкл О'Лірі неодноразово заявляв про необхідність запровадити обмеження на алкоголь в аеропортах по всій Європі, оскільки пасажири встигають напиватися в аеропортах і потім зривають рейси.
